Plánovanie III
09.06.2009 11:54Plánovanie III
Plánovanie podľa Metodickej príručky pre predškolskú výchovu Krok za krokom
Príklad tematického plánu
Úvodom chceme zdôrazniť, že činnosti obsiahnuté v prezentovanom tematickom pláne sú len ukážkou možnosti využitia a nášho chápania didaktických/edukačných aktivít ako organizačného rámca pre rozmanité výchovno-vzdelávacie činnosti, ktoré môžu byť priamo i nepriamo motivované a vedené učiteľkou, ale aj rodičom alebo iným dobrovoľníkom, či deťmi samotnými. Výhodou didaktických/edukačných aktivít je, že umožňujú realizovať činnosti s menšou skupinou detí a deti majú možnosť vybrať si činnosti, na ktorých sa chcú zúčastniť.
Znovu chceme pripomenúť, že pri tematickom plánovaní je nevyhnutné dôkladné poznanie detí. Ak prezentovaná téma nevyhovuje potrebám a záujmom vašich detí, zvoľte si inú. Ak chcete v rámci danej témy plniť iné ciele, vymeňte ich. Ak si myslíte, že v naplánovaných činnostiach je málo aktivít napr. zameraných na rozvoj jemnej motoriky a koordinácie očí a ruky, alebo málo hier so slovami, resp. chýbajú zdravotné alebo prosociálne aktivity, doplňte ich. Všetko závisí od rozvojovej úrovne vašich detí a výchovno-vzdelávacích cieľov, ktoré chcete dosiahnuť.
Téma: Ja a moja rodina
Zameranie témy: Ľudia sa v mnohom podobajú a v mnohom odlišujú. Každý má svoje vlastné telo, myšlienky a pocity. Preto je dobré poznať samého seba. Na dieťa má najväčší vplyv najbližšia rodina. Od nej preberá hodnoty a normy správania, spájajú ho s ňou silné citové väzby.
Ciele:
* Pochopiť účel a funkciu jednotlivých častí vlastného tela.
* Poznať názvy jednotlivých častí tela.
* Ovládať osobné informácie - meno a priezvisko, adresa bydliska a pod.
* Poznať mená rodičov a súrodencov, vedieť porozprávať o ich činnosti doma i vonku.
* Ovládať základné hygienické zručnosti a zručnosti potrebné pri obliekaní.
* Spoznávať svoje vlastné pocity i pocity iných a ich prejavy.
* Ovládať sociálne zručnosti - počkať a rozdeliť sa, komunikovať s inými, spolupracovať.
* Dbať o svoje zdravie.
Výtvarné činnosti
* Tvorte s deťmi odtlačky rúk a nôh, hovorte o vzniknutom obrázku. Hľadajte, ktoré obrázky sú blízko pri sebe, ktoré sú ďaleko, porovnajte veľkosť odtlačkov, pokúste sa spočítať počet prstov.
* Dovoľte deťom, aby vyskúšali maľovať rôznymi časťami tela - palcami rúk, prstami na nohách, celými pažami, nosom a pod.
* Obkreslite celú postavu dieťaťa na veľký hárok papiera. Pripravte pre dieťa rôzny výtvarný materiál, aby si mohlo postavu vyfarbiť a dotvoriť. Opakujte s dieťaťom názvy jednotlivých častí tela. Zábavným variantom môže byť zhotovovanie figuríny tak, že 2x vystrihnete obrys tela, zošijete ho zošívačkou a vypcháte ho materiálom podľa vlastných možností.
* Pomôžte dieťaťu urobiť reliéf vlastnej tváre z plastelíny, rozprávajte sa s dieťaťom o jednotlivých častiach tváre.
* Vyrobte s deťmi rôzne hlavy z papierových tanierov - rodičov, súrodencov, starých rodičov a pod.
* Z papierových vreciek a rôzneho výtvarného materiálu vytvorte s deťmi masky. Pomôžte im vystrihnúť otvory pre oči a ústa. Opýtajte sa ich napr.: „Ako poznáte, že je človek šťastný? Ako vyzeráš, keď si smutný? Ako to urobíte, aby maska vyjadrovala smútok?“
* Povzbuďte deti, aby nakreslili resp. namaľovali výjavy zo života vlastnej rodiny.
Poznávacie činnosti
* Deti môžu doplňovať jednotlivé obrázky oblečenia a iných predmetov k správnym častiam tela, napr.:
hlava - hrebeň, zubná kefka, čiapka ...
trup - sveter, bunda, košeľa ...
ruky - rukavice, prstienky, príbor, nožnice, kladivo ...
nohy - nohavice, punčochové nohavice ...
chodidlá - topánky, prezuvky, lyže, ponožky, korčule ...
Hovorte s deťmi o tom, že telo je zložené z mnohých častí. Pýtajte sa, čo jednotlivé časti
robia, ako fungujú. Porovnajte telá detí a dospelých.
* Dajte deťom veľké množstvo hláv vyrobených z papierových tanierov. Deti ich môžu usporiadať do radu podľa rôznych kľúčov, napr. striedať hlavy s blond a čiernymi vlasmi a pod.
* Pýtajte sa detí ako sa cítia, keď sa im určitú činnosť podarí úspešne dokončiť, prípadne ak sú neúspešní.
* Rozprávajte sa s deťmi o obrázkoch, ktoré zobrazujú určité pocity alebo udalosti, ktoré k určitým pocitom vedú. Hovorte o tom, čo sa na obrázku udialo a o pocitoch, ktoré to vyvolalo, napr. dievčatko spadlo z kolobežky a plače, niekto je prekvapený, lebo dostal darček a pod.
* Hovorte si riekanku „Keď som...“ a predveďte ju
Keď som smutný, chce sa mi plakať (trite si oči)
Keď som hrdý, chce sa mi lietať (upažte ruky a točte sa)
Keď som zvedavý, chcel by som všetko poznať (ukážte skúmavý výraz)
Keď sa nudím, chcel by som sa hrať (zívnite a pozerajte sa okolo)
Keď sa hanbím, rád by som sa schoval (otočte sa chrbtom)
Keď som zmätený, krčím ramenami
Keď mám niekoho rád, tak ho objímem a pobozkám
* Hovorte o tom, ako zvieratá (pes a mačka) môžu vyjadrovať svoje pocity. Použite obrázky, kde ceria zuby, vrtia chvostom, sú naježené a pod.
* Pomôžte deťom vytvoriť zoznam udalostí, ktoré ich robia šťastnými, smutnými, nahnevanými alebo vydesenými.
* Navrhnite deťom, aby dokončili vetu „Keď budem väčší, budem môcť ...“
* Dajte deťom obrázky ľudí rôzneho veku, nech ich zoradia od najmladšieho po najstaršieho.
Dramatické činnosti
* Pripravte veľké zrkadlo a rôzne typy oblečenia a doplnkov, deti sa budú obliekať a hrať sa na rodinu. Vysvetlite im, akú funkciu majú jednotliví členovia rodiny.
* Pripravte pre deti masky zvierat, princov, princezien a pod. a opýtajte sa ich, ako sa v maskách cítia.
Činnosti rozvíjajúce jemnú a hrubú motoriku
* Skúste s deťmi vytvoriť telo z rôznych materiálov. Vopred sa detí spýtajte, akú postavu budú vytvárať, popisujte tvar tela, veľkosť, podobu, počet končatín a pod. Spýtajte sa na vek, pohlavie, meno, ako by sa pohybovala, hovorila, spievala a pod., keby ožila.
* Nechajte deti experimentovať, napr.: koľko vecí udržia v jednej ruke, ako ďaleko doskočia a pod. Pýtajte sa ich, ako nám ruky, nohy a ostatné časti tela pomáhajú v každodennom živote, napr.: „Ako by ste chodili, keby sa vaše kolená neohýbali? Ako by ste si čistili zuby, keby ste nemohli zohnúť ruku?“ a pod.
* Vyhľadajte alebo vymyslite si rôzne riekanky a piesne na precvičenie celého tela.
* Nechajte deti, nech napodobňujú prácu rodičov, ich charakteristické pohyby.
* Pripravte kancelárske sponky a rôzny drobný materiál na navliekanie(gombíky, korálky). Spolu s deťmi vytvorte reťaz zo sponiek a pomôžte deťom na ňu navliekať drobný materiál - darček pre mamičku.
* Pri umývaní rúk pred jedlom si nájdite príležitosť, aby sa deti naučili názvy prstov (palec, ukazovák ...) a rozlišovali dlaň a zápästie.
* Spoločne s deťmi vymýšľajte spôsoby, ako sa dá rukami a inými časťami tela vyjadriť radosť, vzrušenie, hnev, strach, ospalosť a pod.
* Deti budú predstierať, že sú nahnevané. Zdôraznite, že je dôležité svoj hnev vyjadriť tak, aby to nikomu neublížilo. Poskytnite im príklady prijateľných výrazov hnevu - dupanie, krik, búchanie päsťami a pod. Tiež si povedzte, aké slová by mohli použiť pre vyjadrenie hnevu.
* Deti budú skladať puzzle znázorňujúce ľudí rôznych vekových kategórii. Poukážte na to, že postupne ako starnú, dokážu skladať stále ťažšie a ťažšie obrázky.
Literárne činnosti
* Dajte deťom k dispozícii encyklopédiu o ľudskom tele, rozprávajte sa o jednotlivých obrázkoch.
* Naučte sa niekoľko riekaniek o jednotlivých častiach tela.
* Rozprávajte deťom rodinné príbehy, vyzvite deti aby porozprávali príbehy zo života ich rodín.
* Nechajte deti, nech si vytvoria obrázkovú knihu o svojej rodine.
* Vytlieskajte meno každého dieťaťa a nechajte, nech tlieskanie zopakuje i ono.
Činnosti s pieskom a vodou
* Dovoľte deťom hľadať v nádobe s pieskom, pukancami, pilinami rôzne schované predmety. Pri hľadaní môžu deti používať iba určenú časť tela - ukazovák, päsť, lakeť a pod.
* Nechajte deti, nech pripravia koláče z piesku na veľkú rodinnú oslavu.
Experimentovanie
* Ak si môžete požičať stetoskop, počúvajte ním aké zvuky vydávajú rôzne časti tela - hlava, krk, srdce, žalúdok a pod.. Ukážte deťom ako sa stetoskop používa.
* Porovnajte výšku a váhu detí s ich novorodeneckou hmotnosťou a dĺžkou. Skúšajte s deťmi zdvihnúť predmety, ktoré vážia približne toľko, ako deti vážili pri narodení, podobne odstrihnite šnúrky vo veľkosti ich novorodeneckej dĺžky a porovnajte ich s aktuálnou výškou. Hovorte o zmenách v tele počas rastu, nezabudnite na vlasy, nechty, ruky, nohy.
* Požiadajte deti nech doma odmerajú rodičov a súrodencov a porovnajú ich výšku so svojou výškou.
* Pomocou lupy pozorujte vlasy, nechty, pokožku a pod. Deti budú opisovať, čo vidia.
* Deti sa budú pozerať do zrkadla a napodobňovať výrazy ostatných. Skúste s nimi prejavovať rôzne nálady len pomocou určitej časti tváre - očami, ústami.
Hudobné činnosti
* Zahrajte sa s deťmi na sirénu, pri ktorej budú spoznávať hraničné polohy svojho hlasu. Poukážte na to, že hlas si treba chrániť.
* Nechajte deti vyjadrovať hudbu pohybom, môžu ukázať, ako by sa na danú hudbu pohyboval otec, dedko, mladšia sestrička a pod.
———
Späť