Plánovanie III

09.06.2009 11:54

Plánovanie III

 

Plánovanie podľa Metodickej príručky pre predškolskú výchovu Krok za krokom

 

Príklad tematického plánu

 

Úvodom chceme zdôrazniť, že činnosti obsiahnuté v prezentovanom tematickom pláne sú len ukážkou možnosti využitia a nášho chápania didaktických/edukačných aktivít ako organizačného rámca pre rozmanité výchovno-vzdelávacie činnosti, ktoré môžu byť priamo i nepriamo motivované a vedené učiteľkou, ale aj rodičom alebo iným dobrovoľníkom, či deťmi samotnými. Výhodou didaktických/edukačných aktivít je, že umožňujú realizovať činnosti s menšou skupinou detí a deti majú možnosť vybrať si činnosti, na ktorých sa chcú zúčastniť.

Znovu chceme pripomenúť, že pri tematickom plánovaní je nevyhnutné dôkladné poznanie detí. Ak prezentovaná téma nevyhovuje potrebám a záujmom vašich detí, zvoľte si inú. Ak chcete v rámci danej témy plniť iné ciele, vymeňte ich. Ak si myslíte, že v naplánovaných činnostiach je málo aktivít napr. zameraných na rozvoj jemnej motoriky a koordinácie očí a ruky, alebo málo hier so slovami, resp. chýbajú zdravotné alebo prosociálne aktivity, doplňte ich. Všetko závisí od rozvojovej úrovne vašich detí a výchovno-vzdelávacích cieľov, ktoré chcete dosiahnuť.

 

 

Téma:  Ja a moja rodina

 

 

Zameranie témy: Ľudia sa v mnohom podobajú a v mnohom odlišujú. Každý má svoje vlastné telo, myšlienky a pocity. Preto je dobré poznať samého seba. Na dieťa má najväčší vplyv najbližšia rodina. Od nej preberá hodnoty a normy správania, spájajú ho s ňou silné citové väzby.

 

 

Ciele:

*     Pochopiť účel a funkciu jednotlivých častí vlastného tela.

*     Poznať názvy jednotlivých častí tela.

*     Ovládať osobné informácie - meno a priezvisko, adresa bydliska a pod.

*     Poznať mená rodičov a súrodencov, vedieť porozprávať o ich činnosti doma i vonku.

*     Ovládať základné hygienické zručnosti a zručnosti potrebné pri obliekaní.

*     Spoznávať svoje vlastné pocity i pocity iných a ich prejavy.

*     Ovládať sociálne zručnosti - počkať a rozdeliť sa, komunikovať s inými, spolupracovať.

*     Dbať o svoje zdravie.

 

 

 

 

Výtvarné činnosti

*     Tvorte s deťmi odtlačky rúk a nôh, hovorte o vzniknutom obrázku. Hľadajte, ktoré obrázky sú blízko pri sebe, ktoré sú ďaleko, porovnajte veľkosť odtlačkov, pokúste sa spočítať počet prstov.

*     Dovoľte deťom, aby vyskúšali maľovať rôznymi časťami tela - palcami rúk, prstami na nohách, celými pažami, nosom a pod.

*     Obkreslite celú postavu dieťaťa na veľký hárok papiera. Pripravte pre dieťa rôzny výtvarný materiál, aby si mohlo postavu vyfarbiť a dotvoriť. Opakujte s dieťaťom názvy jednotlivých častí tela. Zábavným variantom môže byť zhotovovanie figuríny tak, že 2x vystrihnete obrys tela, zošijete ho zošívačkou a vypcháte ho materiálom podľa vlastných možností.

*     Pomôžte dieťaťu urobiť reliéf vlastnej tváre z plastelíny, rozprávajte sa s dieťaťom o jednotlivých častiach tváre.

*     Vyrobte s deťmi rôzne hlavy z papierových tanierov - rodičov, súrodencov, starých rodičov a pod.

*     Z papierových vreciek a rôzneho výtvarného materiálu vytvorte s deťmi masky. Pomôžte im vystrihnúť otvory pre oči a ústa. Opýtajte sa ich napr.: „Ako poznáte, že je človek šťastný? Ako vyzeráš, keď si smutný? Ako to urobíte, aby maska vyjadrovala smútok?“

*     Povzbuďte deti, aby nakreslili resp. namaľovali výjavy zo života vlastnej rodiny.

 

 

Poznávacie činnosti

*     Deti môžu doplňovať jednotlivé obrázky oblečenia a iných predmetov k správnym častiam tela, napr.:

     hlava - hrebeň, zubná kefka, čiapka ...

     trup - sveter, bunda, košeľa ...

     ruky - rukavice, prstienky, príbor, nožnice, kladivo ...

     nohy - nohavice, punčochové nohavice ...

     chodidlá - topánky, prezuvky, lyže, ponožky, korčule ...

     Hovorte s deťmi o tom, že telo je zložené z mnohých častí. Pýtajte sa, čo jednotlivé časti  

     robia, ako fungujú. Porovnajte telá detí a dospelých.

*     Dajte deťom veľké množstvo hláv vyrobených z papierových tanierov. Deti ich môžu usporiadať do radu podľa rôznych kľúčov, napr. striedať hlavy s blond a čiernymi vlasmi a pod.

*     Pýtajte sa detí ako sa cítia, keď sa im určitú činnosť podarí úspešne dokončiť, prípadne ak sú neúspešní.

*     Rozprávajte sa s deťmi o obrázkoch, ktoré zobrazujú určité pocity alebo udalosti, ktoré k určitým pocitom vedú. Hovorte o tom, čo sa na obrázku udialo a o pocitoch, ktoré to vyvolalo, napr. dievčatko spadlo z kolobežky a plače, niekto je prekvapený, lebo dostal darček a pod.

*     Hovorte si riekanku „Keď som...“ a predveďte ju

                   Keď som smutný, chce sa mi plakať (trite si oči)

                   Keď som hrdý, chce sa mi lietať (upažte ruky a točte sa)                                                                      

                   Keď som zvedavý, chcel by som všetko poznať (ukážte skúmavý výraz)

                   Keď sa nudím, chcel by som sa hrať (zívnite a pozerajte sa okolo)

                   Keď sa hanbím, rád by som sa schoval (otočte sa chrbtom)

                   Keď som zmätený, krčím ramenami

                   Keď mám niekoho rád, tak ho objímem a pobozkám

*     Hovorte o tom, ako zvieratá (pes a mačka) môžu vyjadrovať svoje pocity. Použite obrázky, kde ceria zuby, vrtia chvostom, sú naježené a pod.

*     Pomôžte deťom vytvoriť zoznam udalostí, ktoré ich robia šťastnými, smutnými, nahnevanými alebo vydesenými.

*     Navrhnite deťom, aby dokončili vetu „Keď budem väčší, budem môcť ...“

*     Dajte deťom obrázky ľudí rôzneho veku, nech ich zoradia od najmladšieho po najstaršieho.

 

 

Dramatické činnosti

*     Pripravte veľké zrkadlo a rôzne typy oblečenia a doplnkov, deti sa budú obliekať a hrať sa na rodinu. Vysvetlite im, akú funkciu majú jednotliví členovia rodiny.

*     Pripravte pre deti masky zvierat, princov, princezien a pod. a opýtajte sa ich, ako sa v maskách cítia.

 

 

Činnosti rozvíjajúce jemnú a hrubú motoriku

*     Skúste s deťmi vytvoriť telo z rôznych materiálov. Vopred sa detí spýtajte, akú postavu budú vytvárať, popisujte tvar tela, veľkosť, podobu, počet končatín a pod. Spýtajte sa na vek, pohlavie, meno, ako by sa pohybovala, hovorila, spievala a pod., keby ožila.

*     Nechajte deti experimentovať, napr.: koľko vecí udržia v jednej ruke, ako ďaleko doskočia a pod. Pýtajte sa ich, ako nám ruky, nohy a ostatné časti tela pomáhajú v každodennom živote, napr.: „Ako by ste chodili, keby sa vaše kolená neohýbali? Ako by ste si čistili zuby, keby ste nemohli zohnúť ruku?“ a pod.

*     Vyhľadajte alebo vymyslite si rôzne riekanky a piesne na precvičenie celého tela.

*     Nechajte deti, nech napodobňujú prácu rodičov, ich charakteristické pohyby.

*     Pripravte kancelárske sponky a rôzny drobný materiál na navliekanie(gombíky, korálky). Spolu s deťmi vytvorte reťaz zo sponiek a pomôžte deťom na ňu navliekať drobný materiál - darček pre mamičku.

*     Pri umývaní rúk pred jedlom si nájdite príležitosť, aby sa deti naučili názvy prstov (palec, ukazovák ...) a rozlišovali dlaň a zápästie.

*     Spoločne s deťmi vymýšľajte spôsoby, ako sa dá rukami a inými časťami tela vyjadriť radosť, vzrušenie, hnev, strach, ospalosť a pod.

*     Deti budú predstierať, že sú nahnevané. Zdôraznite, že je dôležité svoj hnev vyjadriť tak, aby to nikomu neublížilo. Poskytnite im príklady prijateľných výrazov hnevu - dupanie, krik, búchanie päsťami a pod. Tiež si povedzte, aké slová by mohli použiť pre vyjadrenie hnevu.

*     Deti budú skladať puzzle znázorňujúce ľudí rôznych vekových kategórii. Poukážte na to, že postupne ako starnú, dokážu skladať stále ťažšie a ťažšie obrázky.

 

 

Literárne činnosti

*     Dajte deťom k dispozícii encyklopédiu o ľudskom tele, rozprávajte sa o jednotlivých obrázkoch.

*     Naučte sa niekoľko riekaniek o jednotlivých častiach tela.

*     Rozprávajte deťom rodinné príbehy, vyzvite deti aby porozprávali príbehy zo života ich rodín.

*     Nechajte deti, nech si vytvoria obrázkovú knihu o svojej rodine.

*     Vytlieskajte meno každého dieťaťa a nechajte, nech tlieskanie zopakuje i ono.

 

 

Činnosti s pieskom a vodou

*     Dovoľte deťom hľadať v nádobe s pieskom, pukancami, pilinami rôzne schované predmety. Pri hľadaní môžu deti používať iba určenú časť tela - ukazovák, päsť, lakeť a pod.

*     Nechajte deti, nech pripravia koláče z piesku na veľkú rodinnú oslavu.

 

 

Experimentovanie

*     Ak si môžete požičať stetoskop, počúvajte ním aké zvuky vydávajú rôzne časti tela - hlava, krk, srdce, žalúdok a pod.. Ukážte deťom ako sa stetoskop používa.

*     Porovnajte výšku a váhu detí s ich novorodeneckou hmotnosťou a dĺžkou. Skúšajte s deťmi zdvihnúť predmety, ktoré vážia približne toľko, ako deti vážili pri narodení, podobne odstrihnite šnúrky vo veľkosti ich novorodeneckej dĺžky a porovnajte ich s aktuálnou výškou. Hovorte o zmenách v tele počas rastu, nezabudnite na vlasy, nechty, ruky, nohy.

*     Požiadajte deti nech doma odmerajú rodičov a súrodencov a porovnajú ich výšku so svojou výškou.

*     Pomocou lupy pozorujte vlasy, nechty, pokožku a pod. Deti budú opisovať, čo vidia.

*     Deti sa budú pozerať do zrkadla a napodobňovať výrazy ostatných. Skúste s nimi prejavovať rôzne nálady len pomocou určitej časti tváre - očami, ústami.

 

 

Hudobné činnosti

*     Zahrajte sa s deťmi na sirénu, pri ktorej budú spoznávať hraničné polohy svojho hlasu. Poukážte na to, že hlas si treba chrániť.

*     Nechajte deti vyjadrovať hudbu pohybom, môžu ukázať, ako by sa na danú hudbu pohyboval otec, dedko, mladšia sestrička a pod.

                                                       

 

 

 

 

 

                                                                                             

 

                                                                                             

 

 

 

 

 

                                                                                                                            

Späť