Môj názor

15.06.2009 14:48

 

Na základe pätnásťročnej skúsenosti s realizáciou pedagogického prístupu orientovaného na dieťa si dovoľujem prezentovať svoj názor na reformu predškolskej výchovy, presnejšie na zmenu plánovania výchovno-vzdelávacej činnosti v duchu reformy.

 

Najprv chcem upozorniť na niekoľko základných myšlienok Štátneho vzdelávacieho programu a Príručky na tvorbu školských vzdelávacích programov pre materské školy, ktoré by nás mali usmerňovať pri plánovaní:

·       predškolská výchova a vzdelávanie je založená na komplexnom a integrovanom prístupe,   prostredníctvom tematických okruhov, s uplatnením aktivizujúcich metód a efektívnych spôsoboch učenia;

·      ŠTVP určuje povinný obsah vzdelávania, který smeruje k rozvoju kľúčových kompetencií prostredníctvom vzdelávacích štandardov (požiadavky na vedomosti, zručnosti, schopnosti, postoje… dieťaťa)

·      ŠTVP určuje len základne minimum – MŠ majú možnosť dotvoriť si obsah podľa vlastných potrieb;

·      nezabúdať na prierezové témy – osobnostný a sociálny tozvoj, environmentálna v., dopravná v.,  ochrana života a zdravia, v. k tvorivosti, mediálna v., práca s informáciami;

·      pomáha tomu podnetné a tvorivé prostredie a priaznivá sociálno-emociálna klíma;

·      obsah sa realizuje podľa nového modelu programovania (plánovania) obsahu vzdelávania zameraného na rozvíjanie individuálneho osobného potenciálu detí – rešpektuje rozvojovú úroveň dieťaťa (aby sa dieťa neučilo to, čo už vie, pozná, vie urobiť, ovláda);

·      MŠ – vytvorenie optimálneho modelu plánovania výchovno-vzdelávacej činnosti – z hľadiska rozsahu, obsahu a časového trvania. Vyžaduje si to – dôslednú znalosť kľúčových kompetencií, - obsahových a výkonových štandardov, - vývinovej úrovne každého dieťaťa, - poznanie charakteristík detského vývinu a špecifík detského učenia;

·      výchovno-vzdelávacia činnosť – musí byť prispôsobená vekovým osobitostiam detí (nesmie dochádzať k preťažovaniu detí, nesmú sa plánovať ani činnosti, ktoré deti nerozvíjajú a vedú len k mechanickému učeniu sa, príp. k nezáujmu o učenie sa)

·      plánované činnosti majú byť rôznorodé, osobnostne významné s právom dieťaťa nezapojiť sa;

·      pri formulovaní konkrétnych výchovno-vzdelávacích cieľov v plánoch výchovno-vzdelávacej činnosti vychádzať z formulácie špecifických cieľov stanovených vo výkonových štandardoch – sú stanovené v učebných osnovách ŠTVP. V plánoch v-v činnosti sú prispôsobené aktuálnej rozvojovej úrovni detí (aktívne slovesá v neurčitku – Bloom, Simpson, Krafwohl – taxonómie);   Príloha 1

 

Ujasnenie si niektorých pojmov z daných materiálov:

 

Učebné osnovy – súčasť Školského vzdelávacieho programu

·      vymedzujú výchovno-vzdelávacie ciele (výkonové štandardy/špecifické ciele) a obsah výchovno-vzdelávacej činnosti (témy, podtémy) 

·      vypracúvajú sa najmenej v rozsahu ŠTVP

·      čo znamená, že ich môžeme resp. musíme doplniť o ďalšie ciele vychádzajúce z priorít a zamerania materskej školy, z analýzy plnenia cieľov prechádzajúcich plánov apod.

     Prílohy 2,3 – doplňujúce ciele sú vytlačené tučným písmom

 

Edukačná aktivita = organizačná forma riadeného učenia

·      cieľavedomá, zmysluplná, systematická a konkrétna výchovno-vzdelávacia činnosť navodená učiteľom

·      obshuje zámerné i spontánne učenie

·      má hrový charakkter

·      skupinová, individuálna, frontálna

·      plnia sa konkrétne výchovno-vzdelávacie ciele

·      využíva sa situačné rozhodovanie

·      obmedzenie odovzdávania hotových poznatkov a poúčania

·      aktívna účasť dieťaťa

·      podiel detí na riadení výchovno-vzdelávacej činnosti

 

Učebné zdroje – zdroje informácii pre žiaka (učebnice, odborná literatúra, didaktické prostiedky …

 

Výchovno-vzdelávacie stratégie

·      spoločné uplatnované zásady a pravidlá pri vybraných postupoch, metódach a formách práce zamerané na podporu a rozvoj aktivity, tvorivosti, samostatnosti, zodpovednosti, schopností a učenia sa detí. Napr. keď chcem učiť deti tvorivo riešiť problémy, musím vytvoriť:  -motivačné a aktivizujúce učebné prostredie, - podmienky pre riešenie problémov, - dávať deťom problémové úlohy, - umožniť deťom, aby si stanovili vlastné postupy pri riešení problémov, - tiež, aby mohli prezentovať svoje výstupy.

 

 

Príloha 1

Pri formulovaní výchovno-vzdelávacich cieľov (výkonových štandardov/špecifických cieľov) sa používa aktívne sloveso v neurčitku.

 

 

Napr.

-          povedať, vymenovať, označiť, opísať, vysvetliť, zdôvodniť, urobiť, predviesť,vybrať, popísať, vybrať, porovnať, zostaviť, skombinovať časti, zdôvodniť, porovnať, posúdiť...

-          počúvať, pozorovať, dávať otázky, pomáhať, splniť úlohu, angažovať sa, argumentovať, dávať do vzťahu, preberať zodpopvednosť, konať, spolupracovať ...

-          behať, hádzať, skákať, kresliť, strihať, česať, umývať so ruky ...

 

 

 

Príloha 2

 

Obsahové štandardy:    perceptuálno-motorická Oblasť

 

  1. Svalové napätie a dýchanie                                                               JS
  2. Uplatnenie laterality v pohybe                                                            JS
  3. Hrubá motorika                                                                                  JS
  4. Rovnováha                                                                                          JS
  5. Orientácia v priestore                                                                        JS
  6. Základné lokomočné pohyby (chôdza, beh, skok, lezenie, hádzanie a chytanie)                                                                                                              JS
  7. Základné polohy, postoje a pohyby (stoj, sed, kľak ...)                   JS
  8. Manipulácia s náčiním                                                                     JS
  9. Pohyb na náradí                                                                                JS
  10. Pravidlá, rešpektovanie a spolupráca                                               JS
  11. Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia                                   JS
  12. Pracovné návyky                                                                             JS
  13. Jemná motorika                                                                               JS
  14. Práca s rôznym materiálom                                                               JS
  15. Pracovné techniky                                                                            JS
  16. Technická tvorivosť                                                                         JS
  17. Elementárne základy práce s počítačom                                           JS
  18. Vizuomotorika                                                                                JS
  19. Grafomotorika                                                                               JS
  20. Základné grafické tvary                                                                 JS
  21. Pravidlá a spolupráca v hudobno-pohybových hrách                      ĽU
  22. Súlad pohybu, hudby a textu hry                                                    ĽU
  23. Pohyb v prírode                                                                               PR
  24. Umelá lokomócia                                                                              PR
  25. Otužovanie                                                                                       PR
  26. Pohyb s tôznymi pomôckami                                                           PR
  27. Špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti (kĺzanie, bobovanie, hry s vodou ...)                                                                                                PR
  28. Výtvarná, pracovná a technická tvorivosť                                      PR
  29. Rytmizácia hrou na telo pri postojoch, chôdzi, behu                      KU
  30. Reakcie na zmenu tempa hudby                                                      KU
  31. Pohybové stvárnenie charakteru hudby                                          KU
  32. Tanec a pohybová improvizácia                                                      KU

 

 

 

Príloha 3

 

Výkonové štandardy/špecifické ciele: Perceptuálno-motorická oblasť JS

 

1.      kontrolovať pri pohybe svalové napätie a dýchanie,

2.      prejaviť v rôznych pohybových činnostiach vlastnú lateralitu,

3.      vedieť udržať rovnováhu,

4.      orientovať sa v priestore (vo vzťahu k vlastnej osobe),

5.      vykonávať pravidelne pohybové aktivity,

6.      tešiť sa zo spontánnych a riadených pohybových aktivít,

7.      ovládať základné lokomočné pohyby,

8.      zaujať rôzne postavenia podľa pokynov,

9.      poznať názvy základných polôh, postojov a pohybov,

10. napodobňovať pohyb v rôznych podmienkach (s náčiním, na náradí),

11. pohybovať sa okolo osi vlastného tela (prevaly, obraty, kotúle),

12. manipulovať s rôznymi predmetmi, náčiním (rukami, nohami, kolenami, hlavou, zdvíhať, nosiť, podávať, gúľať, pohadzovať, odrážať, kopať, driblovať, balansovať),

13. dodržiavať zvolené pravidlá, spolupracovať, rešpektovať ostatných,

  1. zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám,
  2. zvládnuť sebaobslužné činnosti (obliekať sa, obúvať sa, umývať sa , čistiť si zuby …) a návyky správneho stolovanie (jesť s príborom, udržiavať čistotu pri jedle …)
  3. zachovať v pracovných a technických činnostiach návyky poriadku a čistoty (upratať po sebe, dávať si pozor na odev …)

  1. zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu, vrátane odpadového, rôznymi technikami

         (strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť,

  1. zhotoviť výtvory zo skladačiek a stavebníc z rôzneho materiálu postupne od väčších

         dielcov až po drobné dieliky podľa vlastnej fantázie a podľa predlohy,

  1. zvládnuť na základe nápodoby a slovných inštrukcií dospelého na elementárnej

          úrovni prácu s počítačom – pracovať s detskými edukačnými programami.

  1. sedieť správne a dodržiavať sklon papiera pri kreslení na stole,
  2. využívať koordináciu zraku a ruky,
  3. kresliť veľkými grafickými pohybmi,
  4. kresliť uvoľnenou rukou, plynulo a smelo,
  5. správne držať grafický materiál a používať primeranú intenzitu tlaku na podložku

          pri používaní rôznych techník,

  1. graficky znázorňovať motivovaný pohyb vychádzajúci z ramenného kĺbu

         (kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie,

          krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka,

          ležatá osmička, fiktívne písmo).

 

  1. nacvičiť si správne držanie ceruzky,
  2. nakresliť uzatvotrný kruh rôznej veľkosti,
  3. spájať čiary do obrazcov – štvoruholník, trojuholník, lomená línia …,
  4. dodtžiavať určité tempo pri kreslení čiar, kruhov,
  5. kresliť zložitejšie tvary s využitím čiar, kruhov, štvorcov …,
  6. nakresliť vlnovku a oblúky,
  7. skúšať rôzny tlak na ceruzku,
  8. pokúsiť sa napísať prvé písmena,
  9. pri „písaní“ začínať vždy zľava,
  10. kresliť čiary, kruhy, oblúky rovnakej veľkosti a sklonu v liniature,
  11. nacvičiť si kreslenie tupého a ostrého uhla,
  12. vedome vynechávať medzery pri kreslení oblúkov, čiar, kruhov …,
  13. nacvičiť si kreslenie slučiek,
  14. vedome spájať rôzne grafomotorické prvky a pokúsiť sa o „písanie“ v liniature.

 

 

Späť