Môj názor
15.06.2009 14:48
Na základe pätnásťročnej skúsenosti s realizáciou pedagogického prístupu orientovaného na dieťa si dovoľujem prezentovať svoj názor na reformu predškolskej výchovy, presnejšie na zmenu plánovania výchovno-vzdelávacej činnosti v duchu reformy.
Najprv chcem upozorniť na niekoľko základných myšlienok Štátneho vzdelávacieho programu a Príručky na tvorbu školských vzdelávacích programov pre materské školy, ktoré by nás mali usmerňovať pri plánovaní:
· predškolská výchova a vzdelávanie je založená na komplexnom a integrovanom prístupe, prostredníctvom tematických okruhov, s uplatnením aktivizujúcich metód a efektívnych spôsoboch učenia;
· ŠTVP určuje povinný obsah vzdelávania, který smeruje k rozvoju kľúčových kompetencií prostredníctvom vzdelávacích štandardov (požiadavky na vedomosti, zručnosti, schopnosti, postoje… dieťaťa)
· ŠTVP určuje len základne minimum – MŠ majú možnosť dotvoriť si obsah podľa vlastných potrieb;
· nezabúdať na prierezové témy – osobnostný a sociálny tozvoj, environmentálna v., dopravná v., ochrana života a zdravia, v. k tvorivosti, mediálna v., práca s informáciami;
· pomáha tomu podnetné a tvorivé prostredie a priaznivá sociálno-emociálna klíma;
· obsah sa realizuje podľa nového modelu programovania (plánovania) obsahu vzdelávania zameraného na rozvíjanie individuálneho osobného potenciálu detí – rešpektuje rozvojovú úroveň dieťaťa (aby sa dieťa neučilo to, čo už vie, pozná, vie urobiť, ovláda);
· MŠ – vytvorenie optimálneho modelu plánovania výchovno-vzdelávacej činnosti – z hľadiska rozsahu, obsahu a časového trvania. Vyžaduje si to – dôslednú znalosť kľúčových kompetencií, - obsahových a výkonových štandardov, - vývinovej úrovne každého dieťaťa, - poznanie charakteristík detského vývinu a špecifík detského učenia;
· výchovno-vzdelávacia činnosť – musí byť prispôsobená vekovým osobitostiam detí (nesmie dochádzať k preťažovaniu detí, nesmú sa plánovať ani činnosti, ktoré deti nerozvíjajú a vedú len k mechanickému učeniu sa, príp. k nezáujmu o učenie sa)
· plánované činnosti majú byť rôznorodé, osobnostne významné s právom dieťaťa nezapojiť sa;
· pri formulovaní konkrétnych výchovno-vzdelávacích cieľov v plánoch výchovno-vzdelávacej činnosti vychádzať z formulácie špecifických cieľov stanovených vo výkonových štandardoch – sú stanovené v učebných osnovách ŠTVP. V plánoch v-v činnosti sú prispôsobené aktuálnej rozvojovej úrovni detí (aktívne slovesá v neurčitku – Bloom, Simpson, Krafwohl – taxonómie); Príloha 1
Ujasnenie si niektorých pojmov z daných materiálov:
Učebné osnovy – súčasť Školského vzdelávacieho programu
· vymedzujú výchovno-vzdelávacie ciele (výkonové štandardy/špecifické ciele) a obsah výchovno-vzdelávacej činnosti (témy, podtémy)
· vypracúvajú sa najmenej v rozsahu ŠTVP
· čo znamená, že ich môžeme resp. musíme doplniť o ďalšie ciele vychádzajúce z priorít a zamerania materskej školy, z analýzy plnenia cieľov prechádzajúcich plánov apod.
Prílohy 2,3 – doplňujúce ciele sú vytlačené tučným písmom
Edukačná aktivita = organizačná forma riadeného učenia
· cieľavedomá, zmysluplná, systematická a konkrétna výchovno-vzdelávacia činnosť navodená učiteľom
· obshuje zámerné i spontánne učenie
· má hrový charakkter
· skupinová, individuálna, frontálna
· plnia sa konkrétne výchovno-vzdelávacie ciele
· využíva sa situačné rozhodovanie
· obmedzenie odovzdávania hotových poznatkov a poúčania
· aktívna účasť dieťaťa
· podiel detí na riadení výchovno-vzdelávacej činnosti
Učebné zdroje – zdroje informácii pre žiaka (učebnice, odborná literatúra, didaktické prostiedky …
Výchovno-vzdelávacie stratégie
· spoločné uplatnované zásady a pravidlá pri vybraných postupoch, metódach a formách práce zamerané na podporu a rozvoj aktivity, tvorivosti, samostatnosti, zodpovednosti, schopností a učenia sa detí. Napr. keď chcem učiť deti tvorivo riešiť problémy, musím vytvoriť: -motivačné a aktivizujúce učebné prostredie, - podmienky pre riešenie problémov, - dávať deťom problémové úlohy, - umožniť deťom, aby si stanovili vlastné postupy pri riešení problémov, - tiež, aby mohli prezentovať svoje výstupy.
Príloha 1
Pri formulovaní výchovno-vzdelávacich cieľov (výkonových štandardov/špecifických cieľov) sa používa aktívne sloveso v neurčitku.
Napr.
- povedať, vymenovať, označiť, opísať, vysvetliť, zdôvodniť, urobiť, predviesť,vybrať, popísať, vybrať, porovnať, zostaviť, skombinovať časti, zdôvodniť, porovnať, posúdiť...
- počúvať, pozorovať, dávať otázky, pomáhať, splniť úlohu, angažovať sa, argumentovať, dávať do vzťahu, preberať zodpopvednosť, konať, spolupracovať ...
- behať, hádzať, skákať, kresliť, strihať, česať, umývať so ruky ...
Príloha 2
Obsahové štandardy: perceptuálno-motorická Oblasť
- Svalové napätie a dýchanie JS
- Uplatnenie laterality v pohybe JS
- Hrubá motorika JS
- Rovnováha JS
- Orientácia v priestore JS
- Základné lokomočné pohyby (chôdza, beh, skok, lezenie, hádzanie a chytanie) JS
- Základné polohy, postoje a pohyby (stoj, sed, kľak ...) JS
- Manipulácia s náčiním JS
- Pohyb na náradí JS
- Pravidlá, rešpektovanie a spolupráca JS
- Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia JS
- Pracovné návyky JS
- Jemná motorika JS
- Práca s rôznym materiálom JS
- Pracovné techniky JS
- Technická tvorivosť JS
- Elementárne základy práce s počítačom JS
- Vizuomotorika JS
- Grafomotorika JS
- Základné grafické tvary JS
- Pravidlá a spolupráca v hudobno-pohybových hrách ĽU
- Súlad pohybu, hudby a textu hry ĽU
- Pohyb v prírode PR
- Umelá lokomócia PR
- Otužovanie PR
- Pohyb s tôznymi pomôckami PR
- Špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti (kĺzanie, bobovanie, hry s vodou ...) PR
- Výtvarná, pracovná a technická tvorivosť PR
- Rytmizácia hrou na telo pri postojoch, chôdzi, behu KU
- Reakcie na zmenu tempa hudby KU
- Pohybové stvárnenie charakteru hudby KU
- Tanec a pohybová improvizácia KU
Príloha 3
Výkonové štandardy/špecifické ciele: Perceptuálno-motorická oblasť JS
1. kontrolovať pri pohybe svalové napätie a dýchanie,
2. prejaviť v rôznych pohybových činnostiach vlastnú lateralitu,
3. vedieť udržať rovnováhu,
4. orientovať sa v priestore (vo vzťahu k vlastnej osobe),
5. vykonávať pravidelne pohybové aktivity,
6. tešiť sa zo spontánnych a riadených pohybových aktivít,
7. ovládať základné lokomočné pohyby,
8. zaujať rôzne postavenia podľa pokynov,
9. poznať názvy základných polôh, postojov a pohybov,
10. napodobňovať pohyb v rôznych podmienkach (s náčiním, na náradí),
11. pohybovať sa okolo osi vlastného tela (prevaly, obraty, kotúle),
12. manipulovať s rôznymi predmetmi, náčiním (rukami, nohami, kolenami, hlavou, zdvíhať, nosiť, podávať, gúľať, pohadzovať, odrážať, kopať, driblovať, balansovať),
13. dodržiavať zvolené pravidlá, spolupracovať, rešpektovať ostatných,
- zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám,
- zvládnuť sebaobslužné činnosti (obliekať sa, obúvať sa, umývať sa , čistiť si zuby …) a návyky správneho stolovanie (jesť s príborom, udržiavať čistotu pri jedle …)
- zachovať v pracovných a technických činnostiach návyky poriadku a čistoty (upratať po sebe, dávať si pozor na odev …)
(strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť,
dielcov až po drobné dieliky podľa vlastnej fantázie a podľa predlohy,
úrovni prácu s počítačom – pracovať s detskými edukačnými programami. |
pri používaní rôznych techník,
(kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie, krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka, ležatá osmička, fiktívne písmo). |
- nacvičiť si správne držanie ceruzky,
- nakresliť uzatvotrný kruh rôznej veľkosti,
- spájať čiary do obrazcov – štvoruholník, trojuholník, lomená línia …,
- dodtžiavať určité tempo pri kreslení čiar, kruhov,
- kresliť zložitejšie tvary s využitím čiar, kruhov, štvorcov …,
- nakresliť vlnovku a oblúky,
- skúšať rôzny tlak na ceruzku,
- pokúsiť sa napísať prvé písmena,
- pri „písaní“ začínať vždy zľava,
- kresliť čiary, kruhy, oblúky rovnakej veľkosti a sklonu v liniature,
- nacvičiť si kreslenie tupého a ostrého uhla,
- vedome vynechávať medzery pri kreslení oblúkov, čiar, kruhov …,
- nacvičiť si kreslenie slučiek,
- vedome spájať rôzne grafomotorické prvky a pokúsiť sa o „písanie“ v liniature.
———
Späť